1.1.1 – 1.1.6. MINÄKUVA JA ASENNE

Olosuhteet vaihtelevat mutta kytkeytyvät meihin siinä, miten me niihin asennoidumme. Tässä jaksossa käydään läpi asioita jotka vaikuttavat asenteeseemme ja miten sitä voi halutessaan muuttaa.

Mikä vaikuttaa suoritukseemme ja lopulta tuloksiin joita saamme aikaan?
Miten muutosta ja sen suuntaa voi ohjata myyntityössä riippumatta olosuhteista?
Miten myyntiin valmistautuminen lisää mahdollisuuksia kaupan saamisessa?
Millaiset asiakkaat ovat juuri sinulle ja yrityksellesi parhaita ja miksi?
Mitä tarpeet ovat ja miten niiden avulla luodaan myyntimahdollisuuksia?

1.1.1. Muutos toiminnassa lähtee sisältäpäin

Mikä aiheuttaa klappia myyntiisi, syitä voi olla useitakin ja osan olet jo ehkä ehtinyt tiedostaa. Syitä on monia, kilpailijat, huonot asiakkaat,tuotteet joita myyt, hitaat toimitukset, heikentynyt kysyntä,tunne siitä että olet väärällä alalla, myynnin tuki olematonta ja arvostus heikkoa.Lisää joukkoon vielä omat suosikkisi ja olet löytänyt syyn miksi kauppa ei käy. Vai oletko?


1.1.2. Olet elävä magneetti - mitä haluat vetää puoleesi?

Niin myynnissä kuin monessa muussakin työssä on sekä henkinen että fyysinen  puoli. Tuloksia saadaksesi sinun on hallittava molemmat puolet. Fyysinen puoli on yhtä kuin tiedot ja taidot.Se on konkreettista tekemistä eli tuotetietouden lisäämistä, myyntitekniikoiden käyttöä, tapaamisia, esittelyjä, tarjouksia,ja tilausten pyytämistäsekä uusien asiakkaiden etsimistä. Se on terveyttä, hyvää kuntoa vaativaa suorittamista viikosta toiseen unohtamatta riittävää unta ja lepoa.
Kun taas henkinen puoli josta tässä jaksossa puhutaan pitää sisällään psykologisen myynnin avaimet.


1.1.3. Välttele tai saavuta, sinulla on oma suodatinmekanismi

Myyntityön henkinen puoli eli meidän henkiset ominaisuudet, syntyvät ja kehittyvät kun olemme pieniä lapsia, eli silloin kun ihmisen minäkuva alkaa muotoutua jo 2-3 vuoden iässä. Kasvaessamme minäkuvamme muovautuu ja muokkaantuu ja koemme onnistumisia ja epäonnistumisia, opimme ja kehitymme kaiken aikaa.Minäkuva pitää sisällään kaiken sen mitä uskomme itsestämme. Se määrää miten toimimme, tunnemme ja ajattelemme.
Ympäristön vaikutuskin on suuri, sillä se ikään kuin ohjelmoi itseluottamustamme.


1.1.4. Tavoitteellinen toiminta vaatii asennetta

Jotta voisit kehittyä kohti sellaista persoonallisuutta, jollainen haluaisit olla, on sen avain juttu tavoitteellinen toiminta. Siksi tavoitteiden asettelussa ja ajankäytön suunnittelussa on järkeä.Kaikki se mitä ympärillämme tapahtuu vaikuttaa meihin, samoin me myyjinä pyrimme vaikuttamaan ja vakuuttamaan asiakkaan jotta hän tekisi hyvän päätöksen ja ostaisi meiltä mieluummin kuin kilpailijalta.


1.1.5. Varo vääriä olettamuksia

Asenteesta tuleva käyttäytyminen on tärkeämpää kuin tosiasiat, jos käyttäydyt ja toimit väärän asenteen pohjalta, lopputuloksetkin ovat usein vääriä itsesi kannalta. Negatiivinen asenne etenkin tapahtumien lopputuloksen suhteen, voi siis estää sinua saavuttamasta hyviä tuloksia. esimerkiksi, jos päätät etukäteen, ettei tuo asiakas ainakaan osta tai jos pidät myymääsi tuotetta huonona, esittelystäsi puuttuu into ja asiakas vaistoaa tämän eikä osta.Millainen sisältä - sellainen ulkoa. Palataan vielä minäkuvaan, sillä se jos mikä määrittelee nykyisten suoritustesi tason. Kuva itsestäsi on sinulle totta se on sama kuin omat uskomukset itsestäsi.


1.1.6. Älä juutu mukavuustasolle

​​​​Minäkuvallamme ja suorituksillamme on yhdessä ja erikseen ratkaiseva merkitys siihen millä tasolla me tällä hetkellä olemme suhteessa siihen missä oman potentiaalimme mukaisesti voisimme olla.Jos uskot mahdollisuuksiisi saavuttaa haluamasi tavoitteet tai et usko, olet oikeassa.Myyntityössä menestyminenkin on kiinni siitä mihin uskot ja nämä uskomuksesi vievät sinua joko kohti tavoitteitasi tai rajoittavat niihin pääsyäsi vaikka mahdollisuudet muihin verrattuna olisivat täysin samat.Aseta itsellesi joka päivä ja viikko myyntitavoitteet jotka haluat saavuttaa niin että et tyydy omissa tekemisissäsi keskivertoon puuhasteluun.


Harjoitustehtävien avulla testaat osaamistasi ja opitut asiat pysyvät paremmin mielessäsi

Enter your text here...

Oppitunnin avainsanat: asenne, minäkuva, muutos, suhtautumistapa, tavoitteet
TakaisinAsiakaspalvelun psykologiaa – Ammattitaitoisen vuorovaikutuksen perusteet > NÄIN VAIKUTAT ITSEESI JA MUIHIN

Vastaa